dinsdag 21 april 2009

PLAQUES D'IMMATRICULATION


Bureaucratie in frankrijk. Ja, dat bestaat zeker ook hier.
Ik had een tijdelijk nummerbord op de camper gekregen omdat de importeur nog een belangrijk document moest opsturen. Toen we thuiskwamen lag er een briefje van de postbode dat het document als aangetekende brief op het postkantoor af te halen was. Geen probleem.

Vandaag met alle bescheiden op pad naar de prefectuur in Foix. Dichterbij op het gemeentehuis is niet mogelijk.
Daar binnen staat een lange rij mensen, die allemaal een nieuw kentekenbewijs willen, op hun beurt te wachten voor de juiste formulieren. Dus ik sluit me daar netjes bij aan.
Ineens hoor ik een andere dame achter een loket vragen of er soms iemand in de rij staat die alle formulieren al heeft ingevuld. En ja, dat had ik thuis al gedaan, zo goed en kwaad dat ging.

Dus ik kon die lange rij voorbij lopen en, onder jaloerse blikken van de minder gelukkigen, plaatsnemen voor dat loket. Bij controle van alle papieren bleek dat ik niks miste en alles goed had gedaan. Alleen dat belangrijke document, dat was niet in het Frans. "Nee", gaf ik toe, "dat is in het Duits, daar komt die camper vandaan". Maar na ruggespraak met haar chef, die haar de juiste gegevens kon aanwijzen, ging ze toch akkoord.

Ze verwees me daarop naar een ander loket, waar ik kon betalen en waar ik alweer een tijdelijk kentekenbewijs zou krijgen met toch wel het definitieve nummer. Het definitieve papiertje wordt me binnen een week toegestuurd. Ja, alles was veranderd, de procedure en ook de prijs. En, oh ja, dat voorlopige kenteken is alleen in frankrijk geldig, dat mocht ik niet vergeten.

275 Euro lichter en toch wel weer met een zorg minder, kon ik weer vertrekken om naar een nummerbordenwinkel te gaan waar ze me met plezier een stel nummerborden wilden fabriceren.

Ook dat is hier veranderd. Tot nu toe had elk departement een eigen nummerbordensysteem met altijd het nummer van het departement als laatste cijfers. Dat is vervangen door een landelijk systeem en de vermelding van het departementnummer is op vrijwillige basis.
Omdat dit pas geleden is veranderd, ik was de eerste bij die autozaak voor zo'n nummer, heb ik nu een koninklijk nummer. Het begint met AA, net als bij ons geliefde vorstenhuis.

Dat ik dat nog mag meemaken, op voet van gelijkheid met de koningin!