zondag 9 augustus 2009

Ontwikkeling.


Alles verandert hier. Misschien ergens anders ook wel, maar hier zie ik dat beter.

Vanmorgen, tijdens mijn zondagmorgenwandeling, liepen we (Filou en ik) door het bos. In dat bos was altijd een mooi bospad. Het werd van tijd tot tijd ook nog onderhouden en vrijgemaakt van obstakels.
Dat is nu wel anders. De ingang van dat pad is nauwelijks terug te vinden en het pad zelf is door een wirwar van omgewaaide bomen nauwelijks meer toegankelijk.

En zo gaat dat met meer paden hier, paden die tot 10 jaar geleden steeds open gehouden werden door hardwerkende boeren, die hun vee daar langs dreven of er een afrastering voor schapen langs spanden.

Maar de boeren worden ouder en hun opvolgers willen niet opvolgen en dus stoppen ze met hun bezigheden en het onderhoud van het land stagneert.
De natuur vaart er natuurlijk wel bij, maar de cultuur verdwijnt.

Ik zag in dat bos vandaag wel voor de eerste keer een wild zwijn voor me weg vluchten. Ook stormde een ree voorbij, achtervolgd door Filou. Dat is natuurlijk wel weer mooi om te zien.