zondag 21 mei 2017

Banquet de chasse.

Nou ja, banquet: de plaatselijke jagers hebben als dank voor de landeigenaren van Esplas een maaltijd aangericht. Was wel op eigen kosten en dat is natuurlijk niet echt eerlijk. Eerst schieten ze het wild dood op je eigen terrein en als je daar dan van mee wil eten, moet je betalen!

Maar hoe dan ook, ik wilde dat wel eens mee maken. Diny niet, die had geen zin/ moest naar haar koor. Maar ik heb er geen spijt van gehad, het vlees van de ree was erg lekker klaargemaakt en de wijn was natuurlijk weer overvloedig beschikbaar.

Ik zat aan tafel met een drietal buren en dan hoor je ook nog eens wat.
Bijvoorbeeld dat de 95-jarige vader van twee van hen ruzie had met zijn 94-jarige broer over het eigendom van een halve hectare grond. Ze bezitten beide zo'n 80 hectare!
En dat de huurders van de voormalige pastorie het huis totaal uitgewoond hebben achtergelaten.
En dat die 95- jarige vader nog steeds niet de oudste inwoner van Esplas is, maar dat die eer voorlopig nog is weggelegd voor de 96-jarige madame Therése van huize le Cantonier.
En dat ze van mening zijn dat de nieuwe president het nog erg moeilijk zal krijgen want die Fransen houden niet van verandering.
En dat, als antwoord op mijn klagen over de vossen die mijn kippen opvreten, zij vrijwel dagelijks een dure legkip verliezen aan vos of roofvogel.

Op deze wijze ben je toch zo maar een uur of vier genoeglijk onder de pannen, en dat voor maar 17 euro!