donderdag 7 mei 2009

Bruiloft.


Nee, hebben geen bruiloft. We hebben een plaatje van een bruiloft, de bruiloft van Kana. Jullie allen welbekend, neem ik aan. Zo niet, zoek het maar even op. Een bijbels wonderverhaal.

Dit plaatje, een lithografie, vonden we toen we 10 jaar geleden dit huis uitgemest hebben en ik heb het altijd nog bewaard. Ja, waarom ook niet.
Deze dagen kwam ik het nog weer eens tegen, het lag goed opgeborgen in een uiterst hoekje van een kast.

Ik bedacht voor de aardigheid om eens op internet te zoeken of er iets over bekend is. Zoeken op LES NOCES DE CANA en op de naam die er onder staat: Fr. Wentzel.
En al surfend kwam ik bij een museum uit in Wissembourg, in de Elzas. Daar hebben ze een heleboel litho's van die meneer Wentzel, waaronder ook één van dezelfde bruiloft van Kana. Gemaakt tussen 1869 en 1880.
Alleen zijn van enkele figuren de kleuren wat anders.

Ik ga toch eens contact opnemen met dat museum om te vragen of er veel van dezelfde plaatjes in omloop zijn. Misschien hebben we wel een kostbaar stuk in handen.
Dat zou wat zijn!