zaterdag 10 oktober 2009

Auto-entrepreneur.


Dat wil ik later worden als ik groot ben. Wat wil ik worden?
Ja, hoe zeg je dat nu in het Nederlands.
Een klein eigen baasje, misschien? Een legale zwartwerker?

Deze ondernemersvorm is in elk geval bedoeld om zwart werkende mensen een legale status te geven, waardoor ze dus ook hun premies en belastingen betalen.

Ik werk een aantal uren per week bij Wilco in de zaak en omdat hij mij niet zwart wil betalen (dat houdt hij liever zelf) en ik niet meer in loondienst wil, heb ik een aanvraag ingediend om auto-entrepreneur te worden. Dan kan ik voor de gewerkte uren een rekening schrijven en moet ik 23 procent van de inkomsten aan de roofridders van de staat afstaan.

Volgens de website van de overheid is dat heel erg eenvoudig. Maar niet als ik dat doe. De meest eenvoudige manier, verzending van de aanvraag via internet mislukte grandioos en een schriftelijke aanvraag loopt ook nog niet op rolletjes. Het duurt allemaal zo lang.

Auto-entrepreneur, maak je talent ten gelde. Zoiets klinkt de slogan.