zaterdag 17 november 2012

Eindelijk is ie d’r.



« Jamais les vins primeurs du beaujolais n’ont été aussi bons ».

"Nog nooit was de nieuwe beaujolais zo geweldig goed als deze keer". Zo stond het in de krant en dus is het waar.
We hebben er weer een heel jaar op moeten wachten, maar vanavond gaan we hem proeven in de salle de fêtes van Esplas. We kunnen bijna niet wachten zo benieuwd als we zijn naar die vreselijk goede kwaliteit. We vinden er meestal niks aan, maar nu zal het anders zijn. Of niet soms?

De derde donderdag van november mag deze wijn wettelijk eindelijk voor het eerst gedronken worden. Dus afgelopen woensdag ’s nachts om 12 uur was het weer zover. Wij moesten hier het geduld op brengen om tot zaterdag te wachten.

En als klap op de vuurpijl, vermoedelijk om de avond toch nog goed te maken, krijgen we deze keer ook nog sanglier te eten. Zwijnenvlees.
Er zullen er vermoedelijk veel geschoten zijn dit jaar, hoewel ik dat hier in de buurt niet heb gemerkt.
Een buurman, die boer is, verheugt zich er op: “kan ik me eindelijk wreken op die rotbeesten, ze vreten al mijn mais op en nu is het mijn beurt”.
Ik heb hem gezegd dat ik helemaal aan zijn kant stond en hem zou helpen met zijn wraak!

Een aardig filmpje over die nieuwe wijn is hier te zien. Helaas in het Frans, maar de plaatjes spreken voor zich.