zondag 15 juni 2014

Brandhout.

Vanavond kreeg ik een telefoontje van Esplasserinne of ik nog brandhout kon gebruiken, ze hadden dikke coniferen omgezaagd en er was geen Esplasser die het hout wilde hebben.

Esplassers stoken eikenhout en geen naaldhout want dat vervuilt de schoorsteen, zeggen ze.
Maar, vertelde ze, als je een stukje naar het zuiden gaat, naar bergen, daar stoken ze niet anders dan naaldhout. Dus ook hier is alles maar betrekkelijk.
Ze verwachtte dat Hollanders ook niet zo kieskeurig zouden zijn en ze heeft gelijk.

Ik doe ook niet moeilijk, voor mij is alle hout brandhout en we hebben een korte schoorsteen van roestvrij staal die makkelijk te vegen is. En dus heb ik het aanbod in dank aanvaard, ook al omdat ik het voor het ophalen heb. En het is ook nog eens bosbesparend.

Ik weet nog niet waar ik het laten moet, maar dat is van later zorg. Voorlopig maar bij de rest leggen wat ook nog in weer en wind ligt te wachten.