zondag 6 december 2015

Op een mooie december dag...

Zondag, verkiezingsdag. Vandaag mag heel Frankrijk bij de stembus zijn of haar  voorkeur uitspreken voor een regionale bestuurder.
Heel Frankrijk? Nee, een deel van de inwoners mag niet mee doen. Figuren zoals wij, de importfransen die hier wel wonen, maar toch maar tweederangs burgers zijn en blijven. Dit ondanks de Europese gedachte over eenheid waar onze geachte bestuurders zo graag mee schermen.

Iets klopt er niet, we mogen voor de tweede kamer in NL stemmen, zelfs ook voor het komende raadplegende referendum en tevens alleen maar voor de gemeenteraad in Fr. Over de hele tussenlaag hebben we in beide landen niets in te brengen. Toch raar !
Gelukkig zitten wij er niet echt mee.

Maar evengoed maak ik mijn zondagmorgenwandeling door de omgeving. Alles is rustig, ik zie zelfs geen drommen mensen op weg naar het verkiezingslokaal.
Wel zie ik dat de boeren flink hebben gewerkt om het bouwland zaaiklaar te krijgen. Dat is altijd weer een hele klus.

En ik hoor het geluid van geweerschoten door het dal donderen. Ook de plaatselijke jagers hebben wegens het mooie weer de stoute schoenen aangetrokken, een oranje petje op gezet en het jachtgeweer op de schouder gehangen.
Op zoek naar buit.

Ik zit ook hier niet mee, in tegenstelling tot Anka die het verschrikkelijk vindt.