vrijdag 12 februari 2016

Niets voor niets.

Gaddarre wat is het guur. Het lijkt wel herfst. De zeldzame mooie dagen wisselen zich af met veel te veel dagen met rotweer.
Om het binnen lekker warm te houden heb ik vandaag de houtvoorraad bij de voordeur maar weer eens aangevuld. Dat is wel zo makkelijk als je de kachel bij moet vullen, wat erg vaak moet met dit weer. Dan hoeven wij bij nacht en ontij tenminste niet door weer en wind om hout te halen.

Het is trouwens wel een gesjouw, dat brandhout. Het begint al na het omzagen van de bomen:
- de brokken van hanteerbare grootte moeten op de kar gesleept worden,
- bij huis moet de kar weer leeg gemaakt worden,
- zodra er tijd is worden die stammen op 40 cm lengte gezaagd,
- daarna worden de dikke brokken hout gespleten,
- zodat ik ze in de kruiwagen kan leggen om ze daarna
- op de grote hoop te stapelen,
- als het tijd van stoken is laad ik de kruiwagen weer vol
- om het hout dicht bij de voordeur te leggen,
- waarna het in de houtbak bij de kachel terecht komt,
- zodat het eindelijk in die kachel opgestookt kan worden.

Het komt er op neer dat ik het hout zeker 10 keer in de handen moet hebben tijdens het proces van bos tot as.
Ik denk dat het stoken met aardgas toch wat makkelijker is.