zaterdag 5 augustus 2017

Op is op.

Vanmorgen om zeven uur werd ik wakker door het schreeuwen van een kip in doodsnood. 
Ook Anka was gestoord in zijn rust en begon hevig te blaffen. Ik hoopte nog dat het een buurkip was, maar nee, toen ik haar vrij liet stormde ze richting eigen kippenhok om haar waaktaak uit te voeren.
Het eerst wat we in de ren zagen liggen waren een heleboel losse veren met daaronder een morsdode kip. De laatste eitjes leggende kip die ik nog over had.
Ook zagen we een sperwer die wanhopig uit de kippenren probeerde te ontsnappen. Hij was vermoedelijk in een duikvlucht dwars door het net, dat de kippen moet beschermen tegen duikvluchten makende sperwers, gedoken en heeft de kip vermoord.
Tot zijn geluk heb ik geen windbuks in huis, want dan was het oog om oog en tand om tand geweest. En om nu met blote handen een sperwer de nek om te draaien gaat me wat ver, dus heb ik de deur open gezet waardoor hij gezond en wel kon ontsnappen.
De dappere haan was aan de dood ontsnapt door zich te verstoppen in het legnest en de 9 kuikens (4 haantjes en 5 hennetjes) zaten levend en wel op een kluitje onder het nachthok.  
Net nu het eieren kopen erg gevaarlijk schijnt te zijn, zijn mijn kippen dood. En voor dat die hennetjes beginnen te leggen zijn we een aantal maanden verder.
Hoe moet dan nou?