zondag 7 juni 2020

Hoezo normaal?


Heel lang geleden was het in de Achterhoek normaal om elkaar te begroeten met een welgemeend “moi, ho geet et?” Het antwoord was dan “ja ook moi, et geet wal”. Dat was beleefd!

Wat later, toen ik de weide wereld in was getrokken, begroette ik buren, vrienden en collega’s met een vriendelijk goedenmorgen-middag-avond, al naar gelang het tijdstip. Eventueel, afhankelijk van mijn humeur, vergezeld van een zwaaiend gebaar. Dat vond ik en velen met mij een normale begroeting.

Elkaar een hand geven deden we alleen met nieuwjaar of bij een verjaardag.

Ongemerkt, voor mij althans, is het er ook in Nederland in geslopen dat er bij begroetingen, tussen mannen en vrouwen en tussen vrouwen onderling, op de wangen gekust moest worden, drie keer maar liefst.
Nog weer later bleken mannen onderling ook kus- en omhelsneigingen te krijgen. Dat heeft me ooit bijna een dierbare vriendschap gekost omdat ik me daar aan onttrok op een nogal bruuske wijze. Wat gelukkig wel weer goed is gekomen.

Wat later, in Frankrijk, liepen, in mijn ogen, de plaatselijke kusgewoontes alle spuigaten uit.
Wanneer de hele dorpsgemeenschap samen komt voor een feestje of wat dan ook, wordt verondersteld dat je als man alle vrouwelijke wezens op de wangen kust,. Van de kleinste frisse meisjes tot oudste smoezelige dames. Gelukkig in deze streek maar twee keer. Dat is in elke regio weer anders.
Ook bij sommige mannen die je min of meer goed kent ontkom je er niet aan.

Maar nu! In het zogenaamde “nieuwe normaal” moet er afstand worden gehouden. En zelfs hier in Frankrijk houden de mensen zich daar aan en kikken dus noodgedwongen af van het gekus. De een wel wat minder fanatiek dan de ander.
Even wilden de mensen zich nog wel over geven aan het stupide elleboog stoten als begroeting, maar daar heb ik snel een stokje voor gestoken. Dat gaan wij niet doen!

Als ik nu mensen begroet maak ik een zwaaibeweging met een hand en roep enthousiast “bonjour” of “salut, tout va bien?”. Dit is afhankelijk van of ik die ander reeds ken of niet.

Dit zou het “nieuwe normaal” moeten heten, maar voor mij is het de terugkeer naar het echte normaal van vroeger tijden toen we dat huidige gekunstelde en achterlijke anderhalve meter gedoe nog niet kenden.

Ik ben wel benieuwd hoe lang de Fransen dit volhouden.