dinsdag 16 februari 2010

Zonde.


Zonde schijnt te betekenen « je doel missen », dat heb ik heel vroeger op de catechisatie geleerd. Maar dat ging ergens anders over, als ik het goed heb.

Maar wat ik nu nog steeds zonde vind, is dat er bij ons in een straal van een kilometer drie oude boerderijen leegstaan. En dat al zeker zolang we hier wonen maar in werkelijkheid, volgens zeggen, al veel langer.

Eén ervan, genaamd Fondeur, is pas geleden tot een ruïne verworden, het dak is helemaal ingestort. Maar de andere twee zijn nog goed en zouden tot prachtige huizen opgeknapt kunnen worden.
Maar die eigenaren verrekken het om hun bezit te verkopen. “Het is van mij en niemand mag het hebben” dat schijnt de lijfspreuk te zijn.

Ik vind dat die huizen hun eigenlijke doel missen en dus is dat zonde.

De foto is trouwens van een oude stal bij één van die boerderijen. Ook die vervalt langzaam tot een krot.