woensdag 6 november 2013

Kaalslag.


Tot mijn verbazing en ontsteltenis zag ik net voor Esplas verkeerslichten staan. Ik schrok; het zal toch niet zo zijn dat we ons hier ook al aan verkeersregels moeten houden?

Toch maar doorrijdend zag ik dat de weg geblokkeerd was door mannen met grote machines die hele grote platanen aan het omzagen waren.
En ook daar schrok ik weer van, want het zijn ontzettend mooie bomen die de weg omzomen, zoals dat zo mooi heet. Maar ik zag ook dat de stammen die al omgezaagd waren, van binnen grotendeels verrot waren en dus een gevaar zouden vormen voor de passanten. Ook voor mij dus en dan veranderd de zaak toch wel enigszins.

Dit is één van de grote franse problemen, er staan miljoenen platanen langs de toegangswegen naar de franse dorpen en er heerst een platanenziekte. En dat gaat niet samen.