maandag 1 april 2019

Warmtepomp.




Er moet me iets van het hart.

Ik was laatst bij mijn kapper die net verhuisd was naar een ander pand. Het was op een frisse januari morgen. Ik zat daar even te wachten op mijn beurt en ik vond het maar knap koud in die kapsalon. Toen ik rond keek zag ik dat hij bij de verbouwing gekozen had voor een warmtepomp als verwarming.
Aha, vandaar! Totaal onvoldoende capaciteit dus als het een beetje koud is.

Ik kwam laatst bij nieuwe buren die niet ver van ons vandaan een huis hadden gekocht. Het was op een frisse januari middag en het eerste wat we hoorden was dat ze zo snel mogelijk een houtkachel zouden laten plaatsen. De enige verwarming was door middel van een warmtepomp die de woonkamer bij lange na niet warm kon krijgen.

Ik begrijp nog steeds niet hoe het mogelijk zou zijn dat een warmtepomp, door gebruik te maken van buitenlucht van een graad of zeg maar 10, door een systeem van samenpersen en expansie de temperatuur zodanig kan oppeppen dat er zomaar 50 graden bereikt wordt zonder extra toegevoegde energie. De elektra voor de compressor daargelaten. Daar is toch een toverformule voor nodig, lijkt me.
Een rendement van ver boven de 100 procent lijkt me niet echt mogelijk. Want energie ontstaat niet zomaar, is mij altijd verteld.

Ja, zeggen ze dan, het werkt net als bij een koelkast maar dan omgekeerd. Maar mijn koelkast vreet ook stroom, ik krijg die kou ook niet gratis. 
Ik denk dan: koop een elektrische dompelaar en warm daar een bak met water mee op. Rendement in huis 100%

Iedereen moet in NL van het gas af en over gaan op elektrisch verwarmen. Dat gaat m.i. op deze manier niet lukken. 




Esplasser.