maandag 7 oktober 2019

Les hirondelles.


Les hirondelles, zo worden deze vogeltjes hier genoemd door de Fransen. Ik weet niet waarom want wij zeggen gewoon zwaluwen. Zo heten ze nu eenmaal.

Maar dit terzijde. Ik zag vanmorgen een grote invasie van deze kwetterende vogeltjes op de telefoondraad zitten en ik moest meteen aan demonstrerende boeren of  klimaatmensjes denken. Ik was bang voor een blokkade van mijn wifi verbinding of zo iets. Waarom?
Ik heb een tijdje terug de toegang tot hun broedgelegenheid dichtgetimmerd en daar konden ze wel eens erg boos over zijn. Vreesde ik.

Maar Diny stelde mij gerust en vertelde dat deze zwaluwen vermoedelijk vanuit noordelijker streken op weg zijn naar een warm Afrikaans land om daar de winter door te brengen. Ze zitten hier een ogenblik uit te rusten. En warempel, een paar uur later waren ze allemaal weer vertrokken