dinsdag 7 februari 2012

Stom.


Dat krijg je er van als je geen rekening houdt met strenge winters.
Bevroren afvoer en bevroren waterleiding. Dat zal ik dus ook weer zelf op moeten lossen.

De waterleiding was natuurlijk stom, ik had eerder af moeten tappen want het appartement wordt gelukkig toch niet gebruikt. Maar de kou was me te vlug af en ik had niet door dat het met zo’n grof geweld zou gaan. Gewoon afwachten tot het gaat dooien, meer kan ik nu niet doen.

En die afvoer, daarvan had ik gedacht dat die niet zou bevriezen, ook al ligt die deels in de buitenlucht. Tijdens het douchen stroomt er immers alleen warmwater door en dat houdt de boel wel open.
Ik had echter buiten de condensafvoer van de hoogrendement ketel gerekend. Altijd als die brandt (en dat is erg vaak met deze kou) stroomt er wat condenswater de afvoer in, bijna een emmer vol per 24 uur. En dat gaat dan bevriezen, elke keer een beetje meer. Tot het helemaal dicht zit en dan kunnen we ook niet meer douchen.

Dus daarvoor moest ik wel de kou trotseren om het probleem provisorisch op te lossen.