vrijdag 22 januari 2016

Bescherm de retraites













Ik kreeg vandaag een bericht in de brievenbus met het dringende verzoek om een petitie te ondertekenen die gericht is au président de la République en om tevens een open brief te ondertekenen die gericht is aan de président van een Frans pensioenfonds.

Wat wil het geval? In 2005 werden de pensioenfondsen van de GDF en de EDF (de gigantisch grote Franse gas-en elektriciteitsbedrijven) ondergebracht bij een algemeen pensioenfonds.
En in plaats dat dit pensioenfonds er beter van is geworden is er in 10 jaar 1,3 miljard euro meer betaald aan de energiepensionado's dan er is binnengekomen van die bedrijven. Welke ook nog een veel en veel beter pensioen ontvangen dan de klagers.
De uitkeringen zijn veel hoger en de pensioengerechtigde leeftijd ligt veel lager en zou liggen tussen de 75 en 80% van hun laatste salaris. De energieboeren vertrekken met 55 jaar, wat langzaam wordt opgetrokken tot 57 jaar in 2033!

Hoewel ik natuurlijk geen enkel recht van commentaar heb, althans wat de uittrede leeftijd betreft. Het percentage ligt wel even anders..

Maar dit doet zeer bij de minderbedeelden, die vrezen dat dit uiteindelijk ten koste zal gaan van hun pensioen en daar kan ik me best iets bij voorstellen.
Moet ik die petitie nu ondertekenen, ja of nee? Dat is een dilemma.
Moet ik nu solidair zijn met die gas en elektriciteits jongens en meisjes of zal ik mijn verleden vergeten? Ik kan ook gewoon niets doen omdat het mij niet aan gaat.
En de vraag is natuurlijk ook: waarom kreeg ik dit als buitenstaander in de bus? Ze zullen mij toch niet zien als één van hun?

Voor de goede orde, het is niet mijn pensioenfonds waar het hier over gaat. Nee, mijn pensioenfonds is al lang geleden uitgemolken door de (r)overheid.