zondag 17 januari 2016

Ik zal handhaven.


Hoewel dit zeker geen politiek blog is maak ik voor één keer een uitzondering en, hoewel ik weet dat het niets oplost, plaats hierbij mijn diepe frustraties naar aanleiding van wat ik hoor en lees op de Nederlandse media. Het is wel een lang verhaal maar dat moet dan maar.


“De overheid.”


Ik heb vandaag via uitzending gemist Eén Vandaag teruggekeken en het programma gezien over de vliegramp in Portugal van vele jaren geleden.
Er zijn zo lang na dato nog steeds veel onduidelijkheden en vragen over de oorzaak van het ongeluk. Het ene rapport spreekt andere rapporten tegen. Was het slechte weer nu wel de oorzaak of zijn er fouten gemaakt door de piloten of heeft toch het achterstallig onderhoud van het vliegtuig er mee te maken?

En ook hier kwam weer eens naar voren dat de “overheid” niet duidelijk is geweest in haar berichtgeving.
In veel gevallen is de nasleep van rampen zoals deze één grote ellende voor de nabestaanden en de waarheidszoekers. Er worden structureel gegevens niet openbaar gemaakt, wat wel wordt vrijgegeven is niet volledig, er worden complete zinnen onleesbaar gemaakt, er worden zaken tot staatsgeheim verklaard, enzovoort.
En het blijkt zelfs dat goedwillende onderzoekers moedwillig en onterecht voor leugenaar worden uitgemaakt.

Dit soort verschijnselen horen we zo vaak als er iets aan de hand geweest is, zie de MH17 ramp, zie het vluchtelingenprobleem en zie de diverse parlementaire enquêtes die er zijn geweest.
Het komt steeds weer terug!

Dat een bedrijf als Martinair zich in allerlei bochten wringt om onder de verantwoordelijkheid uit te komen is absoluut niet goed te praten, maar verbaast me niet. Er zijn grote financiële belangen mee gemoeid. Ze kunnen wat mij betreft niet streng genoeg worden aangepakt.

Maar de overheid, wie of wat is eigenlijk de “overheid”.

Bestaat de overheid uit dat clubje ministers en staats-secretarissen, al dat niet gekozen door de burgers?
Die zich steeds vaker in allerlei bochten wringen om maar niet te hoeven toe te geven dat ze fouten hebben gemaakt. Zie het gebeuren op het ministerie van veiligheid!
Die zich beroepen op “het landsbelang” terwijl ze alleen het begrotingstekort voor ogen hebben. En de benadeelde burger laten stikken. Zie Groningen.
Die soms zelfs de tweede kamer niet informeren wegens “staatsgeheim”.
Die antwoorden op schriftelijke vragen uit die zelfde tweede kamer voor zich uitschuiven tot ver over de uiterlijke datum.

Neem nou de minister president met zijn grote woorden als de “onderste steen komt boven” en zijn vastgeplakte grijns op het gezicht.
Neem de zorg die steeds verder uitgekleed schijnt te moeten worden, ook al gaat het ten koste van de hulpbehoevenden. En ten koste van de vele moedige werkers in de zorg.
Neem het leger dat op pad gestuurd wordt met minimale uitrusting terwijl er miljarden worden uitgegeven aan een falend gevechtsvliegtuig.

De overheid die zaken verbiedt terwijl veel burgers en ook de logica anders willen.
Zie het tegen alle redelijkheid ingaande en veel geld kostende verbod op de hennep teelt, zie de euthanasiewensen voor en door zieken en ouderen die de dagen zat zijn. En de mensen die daar zwaar op tegen zijn hoeven toch geen hasj te roken en hoeven geen pil te nemen, toch?
Wie is dan toch die “overheid” die de burger in die vrijheid belemmerd?



Neem nu de grote schare vluchtelingen die dit land binnenstromen. Of ze nu welkom zijn of niet, ze zijn er en dus moet er wat gebeuren.
Nu worden burgers voor het blok gezet door soms grote hoeveelheden vluchtelingen in kleine gemeenschappen te droppen. Met alle gevolgen en protesten van dien.
Waarom kan niet heel simpel iedere gemeente eenzelfde percentage opnemen zodat niemand de “overheid” kan verwijten dat de “rijke” gemeenten buiten schot blijven?
En waarom moeten misstanden bij die vluchtelingen onder de mat worden geschoven. Als het toch uitkomt zijn de gevolgen nog erger!
En zo kan ik nog wel even door gaan als ik er even langer over na denk.

Ik verbaas me al veel langer dat min of meer eerzame personen onherkenbaar worden in hun doen en laten zodra ze in de regering zitten. Zijn het soms in ook maar trekpoppen die zelf ook geen kant uit kunnen?
Wat gebeurt er met die mensen?

Waar zit de macht?
Zit er achter de regering soms nog een andere groep mensen, zoals de top van het ambtenaren apparaat bijvoorbeeld, die natuurlijk al veel langer op hun machtsplek zitten en die misschien werkelijk de touwtjes in handen hebben?

Of zijn het misschien de machtigen en (super)rijken uit de zelfde wereld als Martinair die ons land en ook de wereld regeren? Gezien de functies die de regeringsmensen voor en na hun regeringsperiode soms/vaak bekleden lijkt me dat zeker niet onmogelijk.

Anders kan ik het niet verklaren dat de burger niet altijd en overal eerlijk en met open vizier tegemoet wordt getreden.
Ik heb al langer het idee dat de overheid er niet voor de burger is maar dat de overheid meent dat de burger er voor de overheid is.
En dat kan niet de bedoeling zijn! Er horen geen geheimen te zijn!

Kortom, wie kan me vertellen wie het voor het zeggen heeft in Nederland?


Even ter geruststelling: verder gaat alles goed met mij!