zondag 18 september 2016

Overgang.


Nee niet ik zit in de overgang, al lang niet meer. Maar het weer zit wel behoorlijk in de overgang. Het is nu bijna fris te noemen. Te fris mag ik wel zeggen. Zelfs de centrale verwarming sloeg vanmorgen al weer aan en dat doe hij alleen als het hoog nodig is.
Wekenlang hadden we mooi weer met hoge temperaturen. Te hoge temperaturen mag ik wel zeggen.
Eén van de voordelen van dat warme en droge weer is dat ik dan ook wekenlang geen gras hoeft te maaien. Dat groeit helemaal niets meer, sterker nog: er blijft een uitgestrekte bruine en dorre massa over. 
Ik loop er heel soms met een bezorgde blik in de ogen over heen en vraag me dan vertwijfeld af of dat ooit nog wel weer goed zal komen.
En dan denk ik maar aan Edo Staal, de helaas te vroeg overleden maar nog steeds gevierde Groninger zanger, met zijn credo: "Mor t komt aaltied wel goud". En dat stelt me dan weer gerust, ook met de wetenschap dat dit niet de eerste keer is dat het hier zo droog is en dat het ook altijd wel weer goed is gekomen met de hergroei van dat gazon. 
Nou ja, gazon. Het is een vlakte met heel veel onkruid, waaronder ook een beetje gras. Dat geeft niet, als het maar groen is. 
En er is inmiddels al weer bijna 20 millimeter regen gevallen, dus hoop doet leven.