woensdag 14 november 2018

Jong geleerd........


.....oud gedaan. Het zal zo'n 60 jaar geleden zijn dat ik voor het eerst achter een draaibank stond. Dat was op de aloude ambachtsschool die toen al technische school genoemd mocht worden. Ik had in die tijd nog een hoop te leren.

Niet dat ik in de loop van de jaren veel met die draaibank kennis heb gedaan, (het lot voerde me een andere richting op) maar het blijkt toch dat opgedane ervaringen nog lang in het geheugen blijven hangen.
Ik mocht de misschien ook wel 60 jaar oude machine van Wilco gebruiken om enige draai werkzaamheden uit te voeren voor mijn in aanbouw zijnde molentje.

De wiekenas wordt gemaakt van een stuk eikenhout, welke aan beide kanten voorzien moet worden van een kogellager om het geheel soepel te laten draaien.
Het is dan wel geen hoogwaardig stukje draai werk, maar goed genoeg om mijzelf tevreden te stellen.

En daar gaat het om.!