zaterdag 10 november 2018

Kamrad.



















Het bovenwiel in wording wordt kritisch geïnspecteerd door de opzichter die de hele bouw in de gaten houdt. Zelfs in de bovenste hoeken van de bovenbouw is hij te vinden.
Een figuur met baard, pet en de handen in de zakken. Zeg niet dat dit jullie bekend voorkomt!

Om zo een bovenwiel met 32 tanden te maken vergt nog heel wat rekenwerk. De steek van de tanden is 16 millimeter, dus 32 x 16 geeft een omtrek van 51.2 cm. En als je dat dan weer deelt door het beroemde getal pi 3.14 kom je uit op 16.3 centimeter, wat dan weer de diameter van de tandencirkel is. En daar dan weer de helft van om de passer in te stellen.
Maar dankzij mijn wiskundeleraren op de aloude ambachtsschool van heel lang geleden kan ik deze rekensom nog steeds maken.

Voor de assen heb ik bij Amazon enkele kogellagers besteld op 4 november. Ik krijg dan dezelfde dag bericht dat ze zijn verzonden en dat ze geleverd gaan worden op vrijdag 30 november!!!!! Ik denk dat ze per trekschuit en postkoets aangeleverd gaan worden.
We leven in een snelle tijd, tegenwoordig.