vrijdag 9 november 2018

Natuurlijk mus.


"Zelfs vindt de mus een huis, oh heer". De psalmdichter zei het heel lang geleden al en hij had gelijk, wat mij betreft.

Kijk maar naar de bessenrijke bosschages rondom mijn kippentuin. Ik meen te weten dat daar zich wel 100 mussen verborgen houden om veilig de nacht door te brengen.
"Och kom, overdrijf je niet een beetje met je 100 mussen?" Jazeker, wel 100 mussen! Niet dat ik ze stuk voor stuk geteld heb, natuurlijk.

Als ik daar 's morgens vroeg (nou ja voor mijn doen dan) kom om de kippen te voeren en hun hok open te zetten, komen die mussen in grote golven, al kwetterend, te voorschijn vliegen.
Want ze eten natuurlijk allemaal mee van het voer dat ik rondstrooi voor de kippen. Ze pikken letterlijk een graantje mee.
Nou ja, ze doen maar. Zo voeg ik ook nog iets toe aan het welzijn van de natuur!
Aan mij zal het niet liggen.