vrijdag 13 december 2019

Decemberstorm

Ik hoorde laatst een of andere weervoorspelidioot vertellen dat de herfststormen uitbleven wegens de klimaatverandering als gevolg van  de opwarming van de aarde. Dat was goed verklaarbaar volgens hem.
Nou, dan hebben wij hier geen last van klimaatverandering, want de ene storm is nog niet uitgeblazen of de andere giert alweer rond het huis.
Het kan natuurlijk ook zijn dat dit toch wel weer door de klimaatverandering komt. Wie zal het zeggen, het is maar hoe je het draait!
Ik ga er van uit dat het weer ieder jaar weer zijn verassingen heeft.

Vandaag is het wel echt goed raak, het zal me niet verbazend dat we windsnelheden boven de 100 km per uur gehad hebben. Nu ligt ons stulpje gelukkig nog enigszins in de luwte van de buren, maar toen ik me even heuvelop begaf om de volle wind te voelen woei ik bijna van de sokken.

Mijn windpark heeft ook het een en ander te lijden gehad, afgewaaide molenkappen en dito wieken, gebroken assen en kromgebogen stangen was de tragische balans. Dat wordt renoveren komende dagen.