zaterdag 21 december 2019

Lindehout.

Onze toekomstige achterbuurman is een rijk man, een heel rijk man mag ik wel zeggen. Niet zozeer dat hij veel geld heeft, dat geloof ik niet, maar hij is wel zeer houtrijk. Hij woont nu nog in een vele hectaren groot bos en in dat bos groeien ook lindebomen. En dat is wat ik zoek, lindehout.
Volgens zeggen is lindehout een zacht soort hout dat heel geschikt is voor houtsnijwerk. En dat moet ik hebben.

Laatst zag hij mij hakken in een hard stuk eikenhout en toen beloofde hij dat hij mij een paar stukjes lindehout zou bezorgen.
Vandaag kwam hij aanzetten met een kofferbak vol boomstammetjes, zo vers van een door de storm afgebroken tak gezaagd.
Dus hij is ook nog een vriendelijk man!

Met deze voorraad kan ik levenslang vooruit met kleine poppetjes maken.
Hoewel niet alles evengoed bruikbaar zal zijn, er zijn nog al wat stukken met dikke noesten en dat werkt niet lekker. Maar die zullen vast wel goed branden in de kachel

Ik heb maar meteen de kettingzaag gepakt om enkele stukken te ontschorsen, te splijten en in hapklare brokken te zagen zodat deze goed kunnen drogen.
Binnenkort zal ik de eerste resultaten wel eens laten zien.