woensdag 25 maart 2020

Confinement.

Confinement, het Franse woord voor "opsluiting" En dat woord dekt de lading perfect.
Maar ik heb er inmiddels genoeg van, en dat terwijl het voor ons natuurlijk niet eens zo'n grote straf is. Je zal maar op een flat wonen met een klein balkonnetje!
We zitten overdag lekker in het zonnetje en maken af en toe een wandeling door de omgeving.

Maar eigenlijk zie ik het nut er ook niet van in. Het is 40 jaar geleden dat ik voor het laatst een flinke griep heb gehad, terwijl ik nooit ergens van thuis ben gebleven. En zou dit virus nu zoveel besmettelijker en gevaarlijker zijn dat alle andere?

Nu moet ik opeens denken aan een voorval in de tijd dat ik in Bedum bij het gasbedrijf Hunsingo werkte. Een mooie tijd was dat.
Het kwam toen in de mode dat mensen een griepvaccinatie moest krijgen, dat was goed voor iedereen. Ook de gasbedrijfdirectie was van mening dat alle medewerkers zich daarvoor moesten aanmelden. Gratis en voor niks.
Ik vond dat prima, maar deed daar zelf niet aan mee omdat ik dat onnodig vond. De directeur kwam mij hoogstpersoonlijk vragen waarom ik dat niet zou willen.
"Nou", antwoordde ik, "ten eerste ben ik nooit ziek en ten tweede, als ik dan onverhoopt een griepje zal oplopen dan heb ik toch zeker wel recht op een paar ziekte dagen"?
De goede man keek me stomverbaasd aan en liep hoofdschuddend weg. Zo'n dom antwoord had hij nog nooit gehad.

Vandaag heb ik mijn uiterste best gedaan om iemand tegen te komen, maar het is weer niet gelukt. Zo ver ik kijken kon zag ik geen mens!
Dus ben ik weer smetteloos thuis gekomen.
Nu moet  ik wel bekennen dat ik tijdens mijn wandelingen door de weilanden zelden iemand zie.