donderdag 7 mei 2020

Kikkerellende.

Het is weer voorjaar. Als je het niet ziet aan de bomen en de bloesems, dan kun je het wel horen aan de kikkers.
Nachtenlang geven ze een daverend concert in de vijver onder het slaapkamerraam.
Eén kikker die kwaakt is leuk, twee kikkers is al wat minder, maar het nachtelijk lawaai van 20 zingende, kwakende, krijsende en brullende kikkers is onverdraaglijk. We doen geen oog dicht.
En dat is niet fijn.

Vandaar dat er weer streng en onrechtvaardig moet worden opgetreden. Met een schepnet proberen de kikkers te vangen lukt niet, daar zijn ze te snel voor. Dus moeten er rigoureuze maatregelen getroffen worden.
De vissen zijn veilig in een tijdelijke waterbak overgezet en de beide vijvers zijn leeggepompt. En dan kom je de kikkers tegen op de bodem en kunnen ze geen kant op. Even het schepnet er bij en en je hebt ze te pakken. En ook de honderden dikkoppen die rondspartelen in het water moeten zoveel mogelijk verdwijnen. Want kleine dikkopjes worden grote kikkers.

Ik geef ze de vrije ruimte in een sloot heel ver van huis. Vermoedelijk ben ik hevig in overtreding en mag je die beestjes niet lastig vallen en verplaatsen, maar ik ga er optimistisch van uit dat niemand mij zal aangeven bij de dierenpartij.
Hopelijk heb ik ze allemaal te pakken zodat voorlopig de nachtrust is wedergekeerd.