zondag 10 mei 2020

Waterwerken.

Wat die Hollander kan kunnen wij ook, zullen de Zwitserse buren gedacht hebben. Maar dan wel een stuk grootser.

In navolging van mijn vijver perikelen hebben ook zij, met groot materieel, hun mare kikkervrij gemaakt. Ik verwacht niet dat ze die, net als ik, netjes hebben gevangen en ver weg weer hebben vrijgelaten. Of het moet zijn dat ze dat bij ons in de buurt hebben gedaan, want ik hoorde vannacht de eerste kikker al weer kwaken.

Een mare is een vijver die bijna bij iedere boerderij aanwezig is en die ooit gegraven is om bij de bouw van die boerderij de nodige klei en leem te leveren.

Ik heb het nog niet gevraagd, maar ik vermoed dat ze door middel van deze uitdieping en  restauratie de waterhuishouding op hun land willen verbeteren.

Nog even een aanvulling ten behoeve van een ongeruste meneer Peet. De bijgaande foto van de opnieuw uitbottende treurwilg laat zien dat de boom de beknotting uitstekend heeft overleefd.
Of hij deze zomer al voldoende schaduw levert voor de hangmat moet nog blijken.