maandag 1 december 2008

Een week geleden


kreeg ik een tip dat er in Montbrun, een klein dorpje 40 km hiervandaan, een jaarmarkt gaande was en dat daar ook beeldhouwers bezig waren. Dat was misschien leuk voor mij.
Een goede tip, vond ik en daarom ben ik gaan kijken.

Een paar kilometer buiten het dorp stonden er al auto's in de berm geparkeerd. Dat beloofde een grote drukte op die markt.
En dat was ook zo, het wemelde er van bezoekers die o.a. konden genieten van heel erg veel oude troep die te koop was op de vide grenier, de franse vorm van een rommelmarkt. Daar zijn ze hier wel gek op. Of er ooit wat verkocht wordt weet ik niet, ik doe dat in elk geval niet.

Verder waren er veel eetkraampjes waar de wonderlijkste regionale spijzen te koop en te proeven waren. Daar doe ik dus wel aan mee.
En natuurlijk ook de normale wekelijkse markt waar altijd al van heinde en ver mensen op af komen.

Maar ik volgde de bordjes "schulptures" en kwam bij een drietal beeldhouwers terecht die in hout stonden te houwen. Verder zag ik enkele steenhouwers aan het werk en een ijzerwerkkunstenaar met erg veel fantasie.

Het is wel leuk om ook eens echte kunstenaars aan het werk te zien en te ontdekken hoe zij dat nou doen.
Het blijkt dat ze, net als ik, met een houten hamer een beitel in een stuk hout slaan, net zolang tot er een mooie vorm ontstaat.

Dan doe ik het dus toch wel goed.