zondag 29 november 2009

Aanwinst.


De nieuwste bewoners van Chicane zijn een trio zijdehoenders. Ik hoop tenminste dat het een trio is, 1 haan en 2 hennetjes. Want het verschil is bij dit kippenras een beetje moeilijk te zien.
Als er meer dan 1 gaat kraaien is er iets mis.

Het zijn jonge kippetjes die dit jaar geboren zijn en ik kwam ze op het spoor door te kijken op de Franse “marktplaats” dat hier “le boin coin” heet. Dat wil zoveel zeggen als “de goede hoek”. Ik weet niet waarom het zo genoemd is.
En ze waren te koop in de buurt van Pamiers, niet zo ver weg dus.

Zuid-frankrijk is niet echt een kippenland. Ze zijn er wel, maar bij voorbeeld in het noorden van het land zijn veel meer kippenfokkers. En in Belgiƫ in verhouding nog meer.
Noorderlingen houden meer van kippen, geloof ik.

Ze zijn een aanwinst in mijn streven om meerdere verschillende kippenrassen bij huis te hebben.