zaterdag 3 juli 2010

Sateliet tv.


Wij leven hier eenvoudig en sober. Neem nou onze televisie, wij kunnen met ons analoge satelietkastje net 5 franse zenders ontvangen. Dat is alles maar dat was ook altijd voldoende.

En dat kastje is nu stuk. Dat was net na de voetbalwedstrijd Nederland- Brazilië dus we kunnen niet zeggen dat ik een pechvogel ben. Het had erger gekund.

Vandaag ben ik een nieuwe gaan kopen en ik vroeg in de kastjeswinkel naar zo’n kastje. Meewarig hoofdschuddend vertelden ze me daar dat ik wel heel erg achterliep qua tv techniek.

Nou, vertel, wat moet ik dan? Ik moest een digitaal kastje kopen met een zogenaamde TNT ontvanger. Dan zou ik 20 franse zenders hebben en een paar honderd andere. Dat leek me wel wat en dus heb ik dat gekocht.

De satellietschotel moest op de Astra satelliet gericht worden en dan kon ik kijken, net zoveel ik wilde.

Astra-sateliet? Hé, daar zit toch ook BVN tv op, de enige Nederlandstalige zender die vrij te ontvangen is in het buitenland. Dat is mooi meegenomen.

Thuis zet ik alles in het werk om die honderden zenders op mijn tv toestel te krijgen. Dat is een fluitje van een cent. Maar waar ik ook kijk, geen BVN tv te zien.

Dus ik weer terug naar die winkel met de vraag hoe dat kan. Dat moest kunnen, dat zou ik niet goed hebben gedaan. Prima, maar doe het dan maar eens voor.
Intussen is iemand zo slim om de leverancier te bellen en komt met de boodschap dat inderdaad sommige frequenties geblokkeerd zijn en er dus uitgerekend geen BVN op te ontvangen valt.

Merde!

De oplossing is om er nog een extra kastje tussen te zetten en dat doen we dan maar.
Nu zit ik nog te wachten op voldoende tijd om al die zenders te bekijken want ik ga met dit mooie weer niet binnen zitten.

Maar eerst gaan we nu een dag of 5 de bergen in. Ook leuk.