zaterdag 16 juni 2012

Drukke zaterdag.




Het feestseizoen komt er weer aan. Dat is te merken aan de verhuur van de Esplasser feesttent. Vandaag moest hij weer geplaatst worden in Saint Martin, een buurdorpje, waar volgend weekend het jaarlijkse dorpsfeest wordt gevierd. Niet dat ze daar veel te vieren hebben, want, naar wij vernomen hebben, is het lang geen koek en ei, daar in die dorpsgemeenschap. Zelfs onze eigen heer burgemeester, die me hoogstpersoonlijk kwam uitnodigen om te helpen bij de opbouw van die tent, verwees een beetje meesmuilend naar onderlinge problemen die daar rondwaren.
Toch nog bijna 4 uur werk, die opbouw. Maar tussentijds was er koffie met croissantjes en na afloop mochten we nog een aperitief nuttigen, waarvan ik tegen mijn gewoonte in maar met mate genoten heb, dit omdat ik met de fiets nog weer de heuvel op moest zwoegen. Gelukkig wel met behulp van mijn elektrische assistent.
En dan kom je thuis en dan zie je dat de aardappelplanten bedekt zijn met honderden larven van de beruchte coloradokever. Die krengen vreten alle bladeren van de planten waardoor ze uiteindelijk dood gaan. De planten dan, helaas niet de larven.
Men kan ze allemaal met de hand verzamelen en daarna verzuipen of, zoals een tip op internet me vertelde, je kunt de planten besproeien met een brandnetelaftreksel. Dat laatste heb ik nu geprobeerd. Of het echt helpt? Morgen zullen we het weten.