donderdag 17 januari 2013

Werelnieuws



Esplas. Des villageois vigilants «arrêtent» les cambrioleurs


Een lang artikel met de bovenstaande kop in de regionale krant vermeldt dat, dank zij het dappere optreden van meerdere oplettende Esplassers, de inbrekers, en vader en een zoon nota bene, zijn gesnapt.
Een soort burgerwacht zou de toegangswegen naar Esplas hebben bewaakt en de gendarme hebben ingeroepen toen de verdachte auto werd gesignaleerd.
Een laatste zin is: (vrij vertaald) boeven opgepast, het platteland let goed op.
Het verhaal is niet helemaal zoals ik heb gehoord dat het gegaan is, maar het is wel erg verstandig om de Esplassers als groep de schuld of de eer te geven.
Niet alleen deel ik dan ook een beetje mee in die eer (per slot van rekening heb ik heel grootmoedig en natuurlijk ook dapper de elektrische stroom voor de bewegingsmelder geleverd) maar vooral ook om niet bekend te laten worden dat maar één moedig persoon hiervoor verantwoordelijk is. Een kleine wraakactie is zo maar uitgevoerd! Ook hier gaan boeven niet eeuwig naar de gevangenis, ofschoon ze wel vast blijven zitten tot de rechtszaak van volgende maand.
En ik neem aan dat geen franse of Oost-Europese boef mijn blog leest. Als jullie het niet verder vertellen blijft dit onder ons.