dinsdag 18 februari 2014

Gaatje vullen.


Oude Franse huizen hebben hele dikke muren. En die muren zijn opgebouwd uit grote en kleine keien, opgevuld met een zanderige of leemachtige substantie. Het geheel wordt min of meer bij elkaar gehouden door een cementlaag aan beide kanten.

Dit kan soms tot grote problemen leiden als door lekkage die muur erg nat wordt. Zoals in het geval dat op de foto te zien is. Er ontstaat eerst een klein gat in de muur welke langzaam steeds groter wordt, zo groot dat uiteindelijk de losse stenen in die muur losraken en naar buiten rollen.
Als je dan niets doet is er geen houden meer aan, je kunt er op wachten dat langzaam maar zeker je hele muur instort.

Vandaar dat ik een poging doe om erger te voorkomen door het gat dicht te plempen met beton. Hopelijk blijft dat zitten en is het gebouw gered van de ondergang.

En nu het is natuurlijk zaak om de oorzaak van die ellende, die lekkage, te verhelpen.
Maar helaas, dit oude Franse huis is zo hoog dat ik daar op mijn al wat oudere dag niet meer op klim. (ik durf niet meer) Ik weet waar het probleem zit en ik weet ook hoe het te verhelpen is, maar ik ga het zelf niet doen. Daar zijn anderen voor.

Gelukkig wonen wij zelf niet (meer) in zo'n heel hoog oud Frans huis met hele dikke muren, dat scheelt een hoop narigheid..