donderdag 26 maart 2015

Valse Vissers

Een mailtje van Orange, mijn internetprovider. Dat de bank de automatische betaling niet heeft willen uitvoeren en dat ik dus afgesloten  wordt van alle geleverde diensten als ik niet binnen 48 uur de maandrekening betaal. Ik hoef maar even op een link te klikken en mijn wachtwoord in te vullen.

"Wat nou, Diny, heb jij niet genoeg geld op de franse bankrekening staan"? "Jawel hoor, meer dan 500 euro!"
Daar kan het dus niet aan liggen.
En op de rekening die ik online kan raadplegen op de eigen site van Orange staat dat de afboeking pas overmorgen zal geschieden. Dus dat klopt ook al niet.

Dan is er wat anders aan de hand.
Als ik heel voorzichtig op die link klik verschijnt er een site waar wel het logo van Orange in vermeld staat, maar welke ook een heel raar websiteadres heeft.
Dus dat invullen van naam en wachtwoord zal ik nog maar even niet doen.

Om zeker te weten of Orange werkelijk de afzender is stuur ik hen een mail met de vraag of dat allemaal wel klopt. En hun reactie is uitzonderlijk snel: nee, dit hebben zij niet verzonden en het lijkt volgens hun op een typisch geval van phishing. Poging tot diefstal via internet.
En of ik de E-mail wil doorsturen want ze zijn wel nieuwsgierig wie hun naam ijdel gebruikt..

Voor alle zekerheid heb ik meteen ook maar mijn toegangswachtwoord gewijzigd. Je weet nooit waar het goed voor is.