donderdag 12 maart 2015

Waterwerken.

Deze badkuip zit in het circuit van het rondpompsysteem van de vijver. Hierdoor komt er zuurstof in het water en wordt het water door filtering via kleikorrels ook enigszins gereinigd. Het werkt prima, want het vijverwater is helder en de vissen dartelen levenslustig in het rond.

Maar het bleek dat er enig waterverlies was en dat de oorzaak lag in de onvoldoende afdichting van het oorspronkelijke afvoergat van de kuip. Dus moest de bak leeg geschept worden.
Er bleken 15 goudvissen en 4 kikkers in het water te huizen. De goudvissen vonden tijdelijk onderdak in een koperen bak met regenwater en de kikkers zijn verhuisd naar een beekje heel ver van hier. Dit ter voorkoming van het aanstaande lentegeluidsoverlast.

Na de voorspoedig verlopen reparatie wilde ik de vissen weer overzetten in hun oorspronkelijke habitat. Maar wat schetste mijn verbazing en ontsteltenis toen ik merkte dat de helft van die vissen op hun zij in het water dreven, morsdood.
Wat de oorzaak van die tragische dood kan zijn is mij een raadsel.

Een raadsel is ook hoe die vissen ooit in die badkuip terecht zijn gekomen. Ik heb ze er niet in gezet. Het enige wat ik kan bedenken is dat er ooit eitjes van de vissen in de vijver mee gespoeld zijn met het rond gepompte water.

Zo zie je maar weer dat het franse leven iedere dag wel weer een andere verrassing voor mij in petto heeft.