zaterdag 11 april 2015

Goeie oude tijd.

In Saverdun heeft iemand het, volgens mij, onzalige plan opgevat om een heel groot nieuw winkelcentrum te laten verrijzen aan de rand van het dorp. Ik kan op het hele internet niets vinden over het hoe en het waarom van dit kostbare project. En dat geeft te denken over het democratische gehalte van het ontstaan van het plan.
Iedereen die ik er naar vraag vindt het een onnodige investering dat ten koste zal gaan van de plaatselijke middenstand.

Maar daar gaat het mij nu even niet om.

Tijdens de graafwerkzaamheden is men (vermoedelijk tot ontzetting van de projectontwikkelaar!) gestuit op graven uit het begin van de jaartelling en op de resten van bewoning en van een kerk uit de middeleeuwen.
En dan wordt natuurlijk alle werkzaamheden stilgelegd en moeten er eerst opgravingen gedaan worden.

En vandaag werd de bevolking in gelegenheid gesteld om een kijkje te nemen op de bouwplaats. Dat is dan wel weer aardig, natuurlijk.
En de bevolking was er in grote getale. Waar onder ook ik.

En ik moet zeggen, de opgraafmedewerkers deden hun best om er iets leuks van te maken. Er waren groepsgewijze rondleidingen met deskundige uitleg.

Zelfs was er binnen de funderingen van de oude kerk nog een graf te zien met daarin een skelet van honderden jaren oud. Het verbaast me dat er nog zoveel van een mens overblijft als hij/zij zo lang onder de grond ligt.

En waar ik me ook over verbaasde was dat niet al lang geleden een boer tijdens het ploegen op die resten gestuit is. Als ik zo met mijn waterpasoog rondkeek kreeg ik het idee dat dit alles nauwelijks onder het maaiveld verstopt lag.
Het kan ook zijn dat ze dat wel wisten maar angstvallig hun mond hielden!