zaterdag 25 april 2015

Katharenkruis.

Het symbool in deze streken van voorbije tijden is het katharenkruis.
Ik vond het grote gele vlak van de schuurdeur een beetje kaal en na lang, grondig en diep nadenken kwam ik op het geweldige idee om er dit oeroude kruis op te schilderen.

Ik vind het zelf nogal geslaagd, al zeg ik het zelf. Ik ben wel benieuwd of de plaatselijke bevolking nog commentaar gaat leveren bij het zien van de afbeelding van hun erfgoed.

Hier onder staan twee beschrijvingen die ik van wikipedia gepikt heb. Dit ter lering ende vermaak van de lezer dezes.

Deze vlag is nu ook de vlag van de regio Midi-Pyrénées en bestaat uit een rood veld met een geel (goud) Kathaars Kruis. Het wapen van de regio is eveneens rood met een geel Kathaars Kruis.
De vlag is zeer oud. Zij was voorheen de vlag van de graven van Toulouse en wordt ook gebruikt als vlag van Occitanië. Occitanië, ook Languedoc genoemd, is het zuidelijke deel van Frankrijk. Dit gebied was tot halverwege de dertiende eeuw vrijwel onafhankelijk van de Franse vorst en bestond uit een aantal van elkaar onafhankelijke gebieden. Dit veranderde na de kruistocht tegen de Katharen in 1244, toen de Franse koning een stevige greep verkreeg op het gebied.


De katharen (van het Grieks: καθαροί, katharoi, "de zuiveren") of Albigenzen waren een religieuze beweging die tijdens de 12e en 13e eeuw een grote aanhang kende in de westelijke Languedoc. Ze lieten zich inspireren door het leven van Jezus Christus, maar hun mystieke en dualistische interpretatie van de bijbelverhalen week ver af van die van de Rooms-katholieke Kerk. Volgens de katharen was Satan almachtig op aarde en leidde enkel de spirituele bezieling van de Heilige Geest tot verlossing. Voor de katholieken was dit een ketterij die hard bestreden moest worden. De Albigenzische Kruistochten maakten een einde aan de politieke bescherming van het katharisme. De Inquisitie ging door met de vervolgingen tot er geen katharen meer waren