zondag 5 april 2015

Vrolijk Pasen.



Een heel gelukkig paasfeest.
En dat was het. Natuurlijk ook dankzij de traditionele paasmaaltijd die we ook dit jaar weer in Esplas voorgeschoteld kregen. 

Ieder jaar precies het zelfde, we houden niet van afwisseling. 
Een uitgebreid aperitief, een lekkere salade, een paar stukken gegrilde lamsbout, als je geluk hebt ook nog een paar lekkere worstjes, een plakje kaas met stokbrood en tot slot als grande finale; l'ommelette de Paque. Gebakken roerei met veel suiker en brandende rum.

Bij navraag vertelde monsieur le maire mij dat ze niet minder dan 300 eieren in de pan geflikkerd hebben. Gemiddeld 3 per persoon.

Om alles weg te spoelen, staat er water op tafel.
En natuurlijk meer dan voldoende rode rode wijn, terwijl bij de ommelette vanzelfsprekend een goede Limoux bubbeltjes wijn geschonken werd. Je kunt niet zonder!

Wat de feestvreugde ook heel erg verhoogd is het voor de gek houden van een buitenlander. Terwijl ik even naar buiten was om te …..... nam mijn buurman de kans waar. Ik zag bij terugkomst nog net dat hij een ei op mijn bord schoof en dat héééééél rijkelijk begoot met hete rum. De vlammen sloegen er nog af.
En dan schaterlachend kijken hoe ik er mee om zou gaan.

Nu ben ik niet vies van een lekkere rum, ik zal daar zeker niet in
spugen. Maar dit was iets te veel van het goede.
Dus heb ik hem om te beginnen op zijn bek geslagen (grootspraak), waarna ik het ei lekker opgepeuzeld heb en de resterende rum in de salade kom gestort heb.

Ik beschouw dit maar als een uiting van liefdevol omgaan met de vreemdeling die in hun poorten is. Om de bijbel er maar eens bij te halen, tenslotte is het Pasen.