donderdag 14 februari 2008

Postzegels.

Een doos vol postzegels heeft Diny bij elkaar verzameld in de loop van de jaren. En ze liggen daar maar in die doos. Kinderzegels, Zomerzegels, Europazegels, buitenlandse zegels, er zit van alles bij.

Wat zou daar de waarde van zijn? De frankeerwaarde blijft altijd geldig, wordt beweerd. Geldt dat ook voor de oude guldenzegels? En er is de cataloguswaarde, nou kom daar maar eens om. Dat betaal je wanneer je bij een postzegelhandel wat wilt kopen.
En dan is er nog een waarde die de gek er voor wil geven en dat is de belangrijkste waarde, want daar heb je wat aan als je de boel van de hand wil doen. Als je die gek kunt vinden, tenminste.

Ik ben maar eens langzaam aan begonnen met het inventariseren van de postzegels in die albums en heb een mooie lijst gemaakt in Excel. Op dit moment heb ik Nederlandse zegels vanaf 1950 tot 1979 ingeboekt. Dit aan de hand van een zeer oude catalogus van 1985 die ik van Paul de Louw gekregen heb. Dus de huidige waarde is mij voorlopig nog onbekend. Wie nog eens een recentere catalogus voor me heeft, ik hou me aanbevolen.

Vooral met de oude zegels telt het niet aan wat de waarde betreft, er zijn zegels van 2 oude centen bij. Ja en daar doe je tegenwoordig niet zo veel meer mee. De totale frankeerwaarde is tot nu toe al 420 gulden. De echte winst zal dus van de verzamelwaarde moeten komen.

Maar ik denk dat ze niet echt zeldzaam genoeg zullen zijn, er zijn er misschien wel miljoenen van verkocht. Al zullen de meeste wel netjes op brieven zijn geplakt zoals de bedoeling is van postzegels.

Ik ben bang dat we er niet rijk van zullen worden.