maandag 11 februari 2008

Winterwerk.

Wat is er bij dit stralende mooie weer fijner om te doen als het snoeien van een houtwal. De zon schijnt, de geiten lopen me voor de voeten en de ganzen staan zich al snaterend af te vragen wat ik in hemelsnaam aan het doen ben.

Filou doet hier niet aan mee. De ex-geitenbok kwam zo dreigend met de horens omlaag op hem af dat hij me smeekte om het poortje open te doen zodat hij snel weg kon. Nee, het is geen held. Ja, wanneer de dieren er pijlsnel vandoor gaan zoals hazen en reeën, dan durft hij er wel achteraan. Dat is leuk.

Die houtwal beneden in de geitenweide was in de loop van de jaren zo dicht gegroeid dat er niet meer door te komen was. Maar nadat een jaar lang de geiten er rondgestruind hebben komt er een beetje licht in de chaos.

Nu kan ik ook zien dat daar beneden de afrastering in een erg slechte staat is. Daar moet wat aan gebeuren voor de dieren dat ook ontdekken en ik ze bij de buren kan ophalen.

En dus moet al het dode hout en de doornstruiken er uitgehakt en gezaagd worden. Als alles weer goed bereikbaar is moeten er weer nieuwe afrasteringpalen de grond in geramd worden en het gaas gerepareerd. Werk genoeg dus.