dinsdag 6 mei 2008

De vasthoudende verkoper.


Tuut tuut. En weer stopt er een auto en wordt er stevig op de claxon gedrukt. Dat betekent hier dat we buiten moeten komen omdat er iemand aan de poort staat die ons spreken wil.

Ik ben met de dringende dingen bezig die ik elke morgen doe, dus Diny loopt naar buiten om te horen wat er is. Ik hoor de hond blaffen en een franse mannenstem mompelen. Diny laat iemand binnen de poort komen.
Even later ga ik eens kijken wat er te doen is. Ik zie Diny met een jongeman in een felgeel werkpak in de tuin staan en ingespannen naar het dak kijken.

Vreemd, sinds wanneer heeft Diny belangstelling voor het dak?
Maar dan ziet ze mij en komt aanlopen. "ga eens even met die man praten, ik raak hem niet kwijt"
Wat wil die dan? Nou, die man wil met een of ander chemisch middel de dakpannen schoonmaken. Volgens hem zit daar mos op en ze zijn gedeeltelijk vies.

Ik moet met hem mee lopen naar de tuin, dan kan ik het zelf zien.
Hij loopt alvast enthousiast vooruit de tuin in en ik blijf bij de deur staan. Ik ken mijn dak, ik hoef niet te kijken. Ik heb er vorig jaar dagen opgezeten om het goed waterdicht te maken en er meteen ook het mos er af te halen.

Hij steekt van afstand weer een heel verhaal af, in langzaam en duidelijk Frans, hij schijnt door te hebben dat ik buitenlander ben. Hij blijft erbij dat het dak een schoonmaakbeurt moet hebben.

En ik wil niet dat hij wat aan het dak gaat doen en zeg dat ook vriendelijk maar duidelijk.
Hij geeft niet op en praat door; hij heeft een erkend bedrijf in Saverdun en is in Brie aan het werk en hij laat me een folder zien.
Ik zeg nog steeds dat ik niets aan het dak wil laten doen. Hij gaat door, hij wil voor mij een offerte maken.
Ik zeg dat ik heel tevreden ben met het dak.
De volhouder is nog steeds vol goede moed; ja maar, het is toch echt nodig dat het gebeurt, het is mooier en beter. U zult eens zien hoe mooi dat wordt.

Eindelijk staak ik mijn pogingen om beleefd van hem af te komen.
Au revoir, monsieur. Ofwel, goedendag meneer.
Eindelijk dringt het tot die jongeman door dat ik misschien wel niet van zijn diensten gebruik wil maken en loopt eindelijk weer het erf af. Daar probeert hij nog even of misschien de muren moeten worden geschilderd, dat kan hij ook.
Nee, ook dat niet!!!!!!!

Bij de auto draait hij zich nog één keer om en zegt vriendelijk: bonne journée. Fijne dag verder.
Ja, jij ook en de groeten.