donderdag 15 mei 2008

Geitenonderhoud.

Ja, ook geiten hebben onderhoud nodig. Het zijn sobere dieren die zich goed zelf kunnen redden, maar nagelbijten kunnen ze niet. De hoefjes blijven steeds maar doorgroeien en ik zag dat ze helemaal naar binnen omgekruld waren. Daar komt rommel en vuiligheid tussen en dat schijnt niet goed te zijn. Dus moet er bijgeknipt worden met schaar en een scherp mes.

Ik ben geabonneerd op een dierenblad "Levende Have" waarin van alles en nog wat over de verzorging hobbydieren te lezen valt en die hebben ook een website opgezet met een landelijk kennisnetwerk, waar iedereen zijn ervaringen op kan zetten. En op die website had ik al eens een instructiefilmpje gezien over het bekappen van schapenhoeven. Zodoende had ik al enig idee hoe dat moest. Ook dit is een kwestie van aanpakken en dan valt het wel mee.

Ik vraag me trouwens af hoe dat bij de in het wild levende dieren gaat, zoals reeën en dergelijke. Die moeten wel zelf nagelbijten?