vrijdag 31 januari 2014

Een dagje gezondheidszorg in Frankrijk!

Urgence in Frankrijk.
 Gisteren kregen we een noodoproep van een vriendin om haar alsjeblieft naar de eerstehulppost bij het regionale ziekenhuis te brengen. Ze had met een elektrische heggenschaar bijna het topje van een vinger afgesneden, het hing nog aan één velletje. Ja zeker, dat zijn gevaarlijke apparaten!

En als de nood hoog is, is de redding nabij. Zo tegen 12 uur 's middags reed ik naar Le Fossat, alwaar ze bij de huisarts zat die de wond wel wilde vastnaaien maar ook vond dat er eerst een röntgenfoto van gemaakt moest worden.

In de wachtkamer van het hospitaal was het gelukkig erg rustig, slechts 2 mensen zaten al te wachten op een snelle eerste hulp, een grote man met een bloedende hoofdwond en een Nederlandse dame met zware depressieklachten. Ook de receptioniste vertelde de vriendin bij aanmelding dat het niet lang zou duren voor ze geholpen zou worden. Het was niet druk.

Aan gezien morele ondersteuning niet direct van levensbelang was ben ik in de kiosk van het ziekenhuis eerst maar eens een broodje gaan eten. Na drie kwartier vond ik dat ik maar eens moest gaan kijken of ze al aan de beurt was. Nee, ze was nog niet van de plek geweest, alleen de 2 anderen waren inmiddels opgeroepen. Nou dan kan het niet lang meer duren, toch?
Maar een beetje bedreigend was wel het constant af en aan rijden van ambulances die steeds maar weer nieuwe spoedgevallen aanvoerden.

Van arremoede ben ik maar weer eens een wandeling gaan maken en ook bedacht ik dat ik nog moest tanken. Zo tegen een uur of vier belde ze mij om te zeggen dat ze was opgeroepen en dat er een foto was gemaakt. Zo, dan is het leed toch snel geleden zou ik zo zeggen.

Om vijf uur (!) belde ze me om te zeggen dat er volgens zeggen voorlopig absoluut geen arts beschikbaar zou zijn om zelfs maar een blijk te werpen op die röntgenfoto en of ik haar een broodje kon bezorgen omdat ze sinds het ontbijt niets meer gegeten had. Dat kon en wilde ik wel doen.
Toen ik haar dat broodje ter plekke bracht keek ik mijn ogen uit vanwege het grote aantal ziek, zwak en misselijke mensen dat daar in de kamertjes en in de gangen op bedden neergepleurd was. Het leek wel of er een ramp gebeurd was, zoveel patiënten waren er inmiddels bij gekomen. Geen wonder dat die doktoren geen tijd hadden! Het was een topdrukte.

We besloten dat het nog wel geruime tijd kon duren en ik was het wachten dan ook meer dan zat. Ik ben naar huis gereden met de afspraak dat ik haar weer zou ophalen wanneer ze daar klaar was.
Toen ik door de wachtkamer naar buiten liep zag ik dat zelfs daar mensen op bedden lagen te wachten en dat de wachtkamer verder ook uitpuilde van mensen die het één en ander mankeerden.
Wanneer zouden die ooit aan de beurt komen?

Thuis gekomen heb ik me eerst maar eens stevig en gloeiend heet gedoucht in een poging de eventueel opgelopen ziektekiemen weg te wassen, je weet maar nooit.

Om half acht belde ze op om te zeggen dat ze klaar was om naar huis te gaan, het bleek dat de chirurg die zou kijken naar een eventuele fractuur, nooit is gekomen. Een andere arts besliste dat dan die wond in vredesnaam maar dichtgenaaid moest worden, met of zonder botbeschadiging.

Ja, dat had die huisarts 8 uur geleden ook wel gekund maar die was juist bang voor een beschadiging van het vingerkootje.

Om kort te gaan: nadat we nog even een plaatselijke apotheker voor de televisie weggesleept hebben voor de broodnodige medicijnen en pijnstillers, was ik om half tien 's avonds weer thuis!