donderdag 2 april 2020

Amaro Montina.



Daar hebben jullie vast nog nooit van gehoord. Of is dit een grove onderschatting mijnerzijds?
Ik kende het in ieder geval niet. Maar ik ben dan ook geen echte tuinman.
Armano Montina is een asperge soort. Nee, niet asperger, dat is heel wat anders!

Buurman Willie, die druk bezig is met het aanleggen van een uitgebreide groentetuin, vroeg of ik een paar griffes d'asperges (aspergeklauwen in goed nederlands) wilde hebben, hij was aan die het planten maar had er te veel van. En hij wilde aardig zijn.
Ik had daar nog nooit zo over nagedacht, dus dat moest snel even gebeuren en omdat nee zeggen altijd nog kan zei ik dus ja.

Waarop hij mij een zevental draadachtige dingen in de hand stopte. Die moest ik diep onder de goed bemeste grond stoppen en dan maar geduldig afwachten tot die uitgroeien tot een meters hoge plant.
Die moet ik dan in het volgende voorjaar wegsnoeien, waarna met een beetje geluk de asperges naar boven komen. En dat dan jaren achter elkaar.

Dus moest ik nog snel even met de kruiwagen naar de kasteelboer om wat koeienmest te halen, zodat ik de grond vruchtbaar kan maken.
Dit alles op hoop van zegen.

Zo leer je nog eens weer wat.