donderdag 18 februari 2021

Over en uit.

 



De boog kan niet altijd gespannen zijn. Vandaar dat deze kruisboog voorlopig de laatste is die ik gemaakt heb.

De eerste boog was een probeersel dat min of meer wel geslaagd is. Het pistool dat ik als tweede gemaakt heb is (gevaarlijk) kinderspeelgoed dat ik binnenkort aan de buurvrouw zal overhandigen voor haar kleinkinderen, mochten die ooit nog eens uit Wales overkomen. Ik zal er een paar botte pijltjes bij leveren.

Het waren test exemplaren, ook om uit te zoeken welk materiaal het best geschikt is om als boog te dienen. Het moet sterk, buigzaam en veerkrachtig zijn. Ik heb plastic buis geprobeerd, ski materiaal, bambou en andere houtsoorten. Niets van dit spul was echt volmaakt naar mijn zin. Ik ben weer terug bij mijn eerste idee en heb ook deze gemaakt van de bedlatten die ik van een buurman gekregen heb. Sterk en soepel materiaal.

Deze derde kruisboog lijkt iets meer op een echt wapen. Mooi uitgezaagd met goede handgrepen. Grote klasse, al zeg ik het zelf. En hij schiet als de beste, ik raad niemand aan om in de baan van de afgeschoten pijl te gaan staan.



het afvuurmechanisme ligt klaar.

opgebouwd uit twee gelijkvormige planken.