vrijdag 4 juni 2021

Vriendenkring en corona.

Het is niet mijn gewoonte om klaagzangen op dit blog te delen, maar soms ontkom je er niet aan in deze barre tijden. Maar op deze regenachtige vrijdagmiddag moet ik even wat kwijt. Ik zie de eventuele blije, boze of bange reacties blijmoedig tegemoet. On verra! 

Hier komtie:

Met enige regelmaat ging ik bij een (behoorlijk links georiĆ«nteerd) Nederlands echtpaar in de buurt (nou ja) een kopje koffie drinken. Dat was steeds gezellig en we spraken over van alles en nog wat,. Tot de laatste keren. Ik bracht te berde dat ik het Nederlands verhaal dat we zo nodig van het aardgas af moeten om het klimaat te redden enigszins overdreven en zelfs grote onzin vond. En dat het alternatief van bomen stoken behoorlijk verwerpelijk is. “Wat nou dan, ben jij een klimaat ontkenner?” Nee ik ben geen klimaat ontkenner maar ik heb wel mijn eigen gedachten over de (in mijn ogen) veelal stompzinnige maatregelen. Het klimaat zal best wel veranderen, zoals al vanaf den beginne het geval is. En ja, daar zullen we ons aan moeten aanpassen.

Ook het corona gedoe kwam ter sprake. Ik had en heb een mening over de toen zo belangrijk geachte maatregelen zoals in de rij staan bij de supermarkt, het gedoe met die winkelwagentjes, het (hier) 1 meter afstand houden en meer van dat soort zaken die in de loop van de tijd steeds meer als niet werkend bevonden worden,

Oh jij denkt zeker dat het maar een griepje is” Nee ik denk niet dat het maar een griepje is, ik geloof zeker dat je daar behoorlijk ziek van kan worden en ik ben, net als bij elke griepgolf, erg voorzichtig in mijn doen en laten. Ik heb daardoor 40 jaar geleden voor het laatst griep gehad en ik hoop het nooit weer te krijgen.

Ik gaf te kennen dat ik ook wel enige vraagtekens zet bij meerdere maatregelen die ons opgedrongen worden. “Oh jij bent dus een complotdenker” Nee ik ben geen complotdenker (vind ik zelf) maar ik heb wel vaak grote moeite om de zogenaamde betrouwbare en deskundige bedoelingen van de huidige overheden en hun adviseurs (de knappe koppen) te begrijpen en te accepteren.

Blijkbaar mag je over deze zaken niet een nuchtere mening hebben en valt daar niet over te praten. Sindsdien kom ik daar niet meer.

Soms delen we wel eens iets wat ons op facebook opvalt, een in onze ogen rake mening of een heldere opmerking. Dat valt ook niet altijd in goede aarde bij enkelingen. En dan krijg je soms een reactie die er in hakt. Een greep uit een langer nogal nijdig bericht. Ik zal ook nu geen naam noemen.

"Die deskundigen zijn knappe koppen die de wereld  willen verbeteren."   

De geleerden moet je dus zonder meer vertrouwen want die hebben er in doorgeleerd en ze hebben het goed met ons voor, dus niet klagen. Het is louter goedheid! Of hun adviezen nu hout snijden of niet en of er financiƫle belangen meespelen maakt niet uit. Geen vragen stellen en gewoon blindelings volgen.Ook al zijn de verantwoordelijke ministers die de adviezen doordrukken niet in hun eerste leugens gestikt.

 "Gezien mijn opvoeding zou ik nooit bevriend willen zijn of omgaan met forum stemmers."

Ik wil de ouders van deze reaguurder verder niets verwijten, maar enige soepelheid in de omgang met andersdenkenden hadden ze hem wel mogen bijbrengen. Dat leeft makkelijker. Want ook forumstemmers zijn net mensen, bezorgde mensen zelfs. Ik kan het weten want ik heb uit protest zelf op die partij gestemd. En er zijn zelfs vast wel D66 en/of groen links stemmers in mijn ( kleine) vrienden en kennisen kring, maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt dat ik er niet mee bevriend mag zijn. Ik had het natuurlijk liever niet, maar ze mogen er ook zijn. 

 "Net zo verderfelijk als destijds de nsb steunen."  Dat soort opmerkingen doen voor mij de deur dicht en is mijn soepelheid ook ver te zoeken.

Dus ik heb weer een vriend minder. Sindsdien kom ik daar niet meer.