zaterdag 12 januari 2008

kippenpraat

Volgens de krant is er een kippententoonstelling in l’Union.

L’Union? Nooit van gehoord, is dat een plaats of is dat heel Europa? Wat wordt hier bedoeld?

De routeplanner geeft uitkomst, het blijkt een dorp te zijn in het noorden aan Toulouse is vastgegroeid, op 60 kilometer van Chicane. Maar ja, dichterbij kunnen we het niet krijgen. Ze zijn hier in de omgeving niet zo tentoonstellingachtig. Hier gaat het meer om de eieren en het vlees.
Aangezien mijn hanen zijn overleden en enkele kippen al vrij oud worden en nog maar minimaal eieren leggen, wil ik wel eens weer vers bloed aanschaffen.

Dus moet ik daar naar toe om te kijken wat er in de buurt te koop is. Diny is ook de hele middag op pad, pianoles en koor, dus neem ik de camper mee. En een lege doos voor het geval dat.

Moeiteloos vind ik de grote hal waar de TT gehouden wordt. Met de knip in de hand loop ik naar binnen en heb gelijk al de eerste meevaller, de toegang is gratis! Waar vind je dat nog in deze dure tijden.

Binnen staan de lange rijen kooien met de gekeurde dieren, maar het haalt lang niet bij de TT in de Bernardhallen in Zuidlaren of in de Martinihal. Dat was altijd gigantisch, je kon geen ras bedenken of het was er wel. Hier is dat wat minder, maar er zijn prachtige exemplaren te zien. Ik blijf een poos staan kijken bij een trio wyandotte krielen dat te koop is maar laat het toch maar voorbij gaan. Ze zijn erg mooi maar de eieren zijn zo klein.

Er staat ook een lange rij met Marans kippen. Een Frans ras met heel donkerbruine eieren. Heel bijzonder. Er zijn er ook bij die te koop zijn voor 30 Euro per stuk ongeveer. Een beetje duur is het wel.

En achter een tafel, dicht bij die kippen, zit een mevrouw van de maranskippenclub te wachten op klandizie. Ze wil graag informatie geven, daar zit ze voor, want de Maransclub is een actieve club en ze willen blijkbaar graag nieuwe leden.

Ik vraag haar of er ook broedeieren te koop zijn en dat is zo. 1 Euro per stuk. Kijk, dat klinkt al heel anders.

Ze noteert mijn telefoonnummer en zegt dat haar man mij zal bellen zodra hij 20 eieren bij elkaar heeft van de kleur die ik opgegeven heb, noir-argente oftewel Zwartzilverhals in ABN.

En nu wacht ik maar af, wordt vervolgd.