donderdag 10 januari 2008

Weerpraatje



December is voorbij, evenals het hele jaar 2007. We kunnen de eindbalans opmaken van het weer.
De regen is een beetje overvloedig gevallen, wel 55 millimeter in december. En dat is toch weer meer dan in 2 voorgaande decembermaanden, met resp. 31 en 26 millimeter. Maar het was weer lang niet voldoende om het noodzakelijke jaargemiddelde te halen. Volgens een bron in de krant die, volgens eigen zeggen, al 30 jaar het weer bijhoudt, moet er gemiddeld (in Pamiers) 875 mm regen vallen.
Ik kom dit jaar niet verder dan 778 mm. En dat is al weer veel beter dan in 2005 en 2006, waar resp. 526 en 495 mm is gevallen.

Ik lees steeds dat in Nederland het afgelopen jaar, samen met 2006, tot de meest warmste jaren behoort sinds heel lange tijd.
Dat patroon lees ik hier niet uit mijn eigen statistieken. 2007 was gemiddeld toch beduidend koeler dan 2006, een beetje warmer dan 2005 en weer minder warm dan 2004.
Maar volgens het zelfde kranten artikel is het over 30 jaar gezien wel zo dat we “méditerranéisons.” ( ik heb goed moeten kijken voor ik dit woord goed had overgeschreven) en dat betekent dat we langzaam toch richting een middellandse zee klimaat gaan. Maar dat schijnt ook wel lekker te zijn.

Om mijn voorliefde voor grafieken bot te vieren, doe ik er deze keer zelfs twee bij.
Eén geeft zoals gewoonlijk het verloop van de maandtemperatuur weer en de tweede laat de gemiddelde temperaturen over 4 jaar zien.