maandag 14 november 2011

Goed oefenen.


Alweer iets nieuws wat ik nog nooit eerder gedaan heb. De groentetuin moet op een andere plek komen en ik wil daar eerst ploegen zodat ook de diepere ondergrond los wordt.

Waarom op een andere plek? Nou, omdat de plaats waar nu de groentetuin was, deel van de siertuin moet worden. En dat is ook nog een groot karwei, maar wel voor later. Daarvoor moet er eerst nog een plan komen.

Ik mocht een ploegje lenen van Wilco, een kleine die achter mijn trekker past. Die hoef ik dus alvast niet te kopen en dat is mooi, want zo vaak gebruik ik zo’n ding niet.

Maar het valt nog niet zo erg mee, dat ploegen. Ik zei altijd dat dit niet zo moeilijk kon zijn want de domste boer kan het. Ja, ja, ook dit moet geleerd worden.
Het is een kunst om rechte voren te trekken en ook een kunst, en dat heb je bij een grote trekker vermoedelijk niet, om niet al te diep te gaan.
Hoe dieper hoe mooier zou je zeggen, maar dat kan het trekkertje niet aan. De motor wel, die is sterk genoeg, maar hij is te licht en de wielen beginnen te slippen als de ploegschaar te diep komt.

En je wordt er moe van, ook al kun je het zittend doen.