woensdag 23 november 2011

Puntje er bij.

Ik heb ooit een Frans rijbewijs moeten aanschaffen omdat het Nederlandse afgelopen was. Dat is op zich niet zo heel erg, ware het niet dat de fransen aan puntenrijbewijzen doen. En dat kan wel erg zijn, zeker voor de notoire verkeersregelsovertreders.

Nu hoor ik daar niet echt bij. Maar toch, een overtreding is zo gemaakt en dat kost je behalve enkele duiten ook één of meerdere punten van je rijbewijs, afhankelijk van de zwaarte van de overtreding.
Je hebt een basis van 12 punten en als die op zijn is het gebeurd met je rijbevoegdheid.

Vandaag kreeg ik een brief van de republique francaise over zo’n punt.

Ik schrok eerst, want ik was me niet bewust dat ik de laatste tijd een bekeuring had gekregen. Hoewel het na een reisje met de camper altijd spannend is of je niet onverhoopt ergens geflitst bent.

Die schrik was bij de eerste globale lezing van die brief. Nauwkeurige bestudering leerde me echter dat dit naar aanleiding was van een bekeuring in april van dit jaar, waarbij een hele punt was ingetrokken.
Tot hun groten vreugde konden ze mij mededelen dat ik dat punt nu na 6 maanden weer helemaal terug krijg. Ik heb mijn straftijd dus uitgezeten.